Tuesday, October 2, 2012

SAYOR, SAYOR, SAYOR


Sapa sini x reti goreng sayur?
Sapa tak reti tu apa kata pergi gantong diri dekat pokok taugeh. Hehehehe…

Serius! goreng sayur ni senang aje.

Disini aku mencipta tips sendiri.

Aku x nak lah kasi resipi sebab goreng sayur je kot. Baik aku share tips berguna aku ni.
Mana tau memang betol2 berguna lagi2 kepada yang baru nak belajar memasak.

Tip 1
Kalau sayur tu jenis yang boleh di makan mentah
Kau goreng dia lite2 pon tak mengapa
Jangan risau la dia nanti masak ke x masak ke.
X perlu tunggu sampai dia layu, lentok, tengok pon  x selewa.
Antaranya Kacang panjang, kangkong, kacang botol.

Kalau sayur yang tak boleh di buat ulam nak tahu masak ke tidak biasanya aku agak2 dlm 3-5 minutes dah boleh angkat. Bergantong pada ketebalan.
Kalau nak play save biasanya aku humban sayur berbatang dulu lepas tu dh nak masak tu baru humban daun dia.
Goreng goreng goreng angkat.

Tip 2
Bahan2 nak goreng sayur ni kalau boleh x perlu nak ber bawang besar bagai.
Lagi2 kalau kau nak makan segera.
Cukup dgn bawang putih aje, garam dan aji dan kalau nak pedas potong cili besar atau cili padi.

Kenapa pulak? Tak sedap la kalau x boh belacan, bawang dan rencah sesedap rasa….
Hehehehe….

Sebabb….aku rasa semua tu mengganggu rasa sayur tersebut.
Kau nak makan kangkong kan? Kenapa nak rasa ayam?

Lagi2 kalau kau dah masak kari, ayam masak merah, dan lauk2 yg dah ada rasa mereka sendiri.
Bayangkan dah la lauk kari + sayur kalian ikan masin
Tak kena.

Sayur kalian ikan masin tu sangat sesuai kalau makan dengan telor goreng dadar. Maka jadilah ia Tip seterusnya

Tip 3
Sayur yg memerlukan korang letak belacan, stok ayam, stok kambeng bagai tu hanya sesuai kalau lauk sampingannya ialah Ikan goreng , ikan masin, telor goreng dadar/mata buffalo atau ikan kering.

Lagi2 kalau korang jenis makan nak kene berkuah. Barula sesuai seyy humban bawang segala.

Tip 4
Bagi sayur yang mempunyai bau yg tengit mcm ni,

Goreng2 jangan la nak letak air sikit kengkununnya. Serious nanti kuah tu tengit.
Rasa mcm pelik. Dan aku rasa sayur ni di buat goreng sangat x sesuai.

Klau buat soup baru ok rasa dia.

Tip 5
kalau korang masak asam pedas, kari, apa kata humban bendi. 
x perlu korang nak masak sayur dah lepas tu kan. 

Ala... simple je tips2 aku ni semua. Bukan apapun kan. 
Selamat mencuba tips2 aku tu…. 



No comments:

Post a Comment