Saturday, October 27, 2012

RENDANG RAYA

Percaya tak?
Ini percubaan kali ke 2 aku buat rendang ni.
Pasal setiap tahun mak yang buatkan rendang.
Perkara yang buat aku kurang minat nak belajar merendang ni
Sebab aku bukan minat sangat makan rendang
Aku tak suka rasa nya yang bila lepas makan tu dia punye rasa rempah naik ke tekak.
Tak selesa betol.

Lagi satu aku x suka sebab nak kene agak2 bahan bahan yang banyak tu
Halia, lengkuas, kunyit, serai, kerisik haishhhh...
Ini adalah kali ke dua aku terpaksa buat sebab keadaan mak mertua yang x sihat
Dan atas request pak mentua.

Aku kata terpaksa ialah sebab aku tak pernah cuba tapi aku terpaksa beranikan diri mencuba
haaaaa.... Bismillah....
Ikut naluri. Agak agak...dah la nak masak lama.
Takot dah siap kang sekali takkkkkkk sedap.
Musnah pulak harapan orang yang menunggu rendang aku tu kang.

Tapi kalini memang just nice.
Kuah x terlebih sgt dgn isi.
Itupun santan x fresh begitu jugak dgn kerisik stok yg dh lama dlm petiais.
Apa nak buat sebab segalanya preparation last minute.
Guna aje apa yang ada.

Aku rasa kerisik dlm rendang x perlu banyak sgt.
Specially yg x fresh jgn boh banyak sgt.
Memadai guna santan pekat.
Itu naluri aku la.

So semalam bekas cekgu jef kata sedappp...
Padahal aku admire mak cekgu tu punye rendang pedas.
Family kata mantap. Tapi x tahu la sekadar nak ambik hati ke apa.
Pagi tadi adik dapat call dari sepupu dia (nama Jubir) kata nak lemang dgn rendang semalam.
Dia kata rendang yg aku masak tu sedap.
Wahhh biar betol diaorng neh....

Tetiba teringat kat ayah Jubir (Ngah Gedok)
Arwah Ngah gedok dulu, kalau aku balik kampung. Suka sgt suruh aku masak kan untuk dia.

Oh ya....malam tadi aku masak sup tulang kaki.
Ponnnnn sil mintak resipi
Dia kata sup aku rasa lain.
Akupun heran.
Sebab aku rasa biasa je sup akutu.
Tapi memenuhi citarasa aku le.
Pak mentua pun dah pencen buatkan sup setiap kali raya.
Aku yg take over tugas dia sebab anak anak dia kata k.aya buat lagi sedap
Waaa lagi sekali aku rasa betol ke diaorng nih?

Yela..pak mentua tu dia x bubuh banyak bahan. Aku ni lain sikit
Kalau x cukup bahan memang aku x puas hati.

Harini pulak ada jiran tu adik kata dia nak masak daging korban macam
yang aku buat semalam "Daging masak kicap".
Dia kata sedap. Serious semalam lepas aku masak, aku ke hospital.
Sekuali penoh size sederhana aku tinggalkan.
Tinggal sikit je. Alhamdulillah..

Sebab aku x suka kalau makanan x habis membazir je rasanya.
Tu jiran kata daging tu sedap.
heee suka aku.

Seronok pulak aku cerita pasal masak masak.
K la...nak gi mandi siap2 gi sepital lagi.


Rendang Hari Raya Qurban ku.

No comments:

Post a Comment