Monday, August 11, 2014

MAK SELALU INGAT ANAK.

Haritu a day before kami nak buat makan2 sikit
mak ckp nak buatkan maruku untuk adik ke 2
So I said tak payah la nanti mak penat.
Dah la haritu dah buatkan per.

So petang tu balik kerja nampak pulak maruku atas meja.
Ok mak punye maruku memang the best in the world.
Memang pergi mana2 takkan jumpe yang serupa
So akupun ckp kat mak "Cik Ngasiah, saya nak sebat sikit".
Ceh!!Tadi masa pagi cakap tak payah. Bila mak dah buat nak sebat pulak hihihi…
Aku tgok macam dah tinggal sikit.
So bila  aku ke belakang nk sidai kain, aku nampak 1 tong maruku dia sorok.
Kalau tak sorok nanti tinggal habuk.
Sebab dia memang perasan maruku dia best in the world.
Dalam hati aku…mak selalu ingat kat anak…

2nd cerita pulak.
Mak masak rendang sekuali besar.
Mula2 kata lepas subuh nak start bangun masak.
Rupenye pukul 3 pagi dia bangun. Haissh!
Lepas subuh aku jengok kat dapur dia tengah tunggu kuah kering.
Sambil2 tu aku sambung la kerja dia.
Later dia ckp nak goreng ayam
So aku cakap kenapa nak goreng lagi? Kan ayam rendang dah banyak?
Dia cakap “sebab aziz x makan ayam rendang2 ni”
Dia suka ayam goreng je.
So aku cakap tak payah la mak kang mak penat. Dah la bangun 3 pagi.
Ujung2 dia suruh gak abah pergi beli ayam 4 ekor.
Dalam penat2 dia menyiang ayam 4 ekor pastu goreng.
Dalam hati aku…mak selalu ingat kat anak…
Abah pun sama. Pergi la dia sorang ke Segisegar belikan ayam untuk anak dia.

Cerita ke-3
Mak memang selalu ingat kat anak…
Sekarang ni kalau mak masak sardin dia mesti letak petai.
Itupun sejak aku cakap kat dia “Mak…sardin mak bila isi petai perghhh mengancam…”

Sekarang, kalau dia masak sardin campur petai dia mesti suruh aku bukak tudung saji pastu senyum2 sebab dia tau aku suka.

Kadang2 mak ni bukan kat anak2 dia saja. 
kalau dia tau jiran suka makan itu, 
Bila dia masak dia mesti ingat "oh...si anu suka makan ni"
So dia pun buat kan.

Mak memang tak berharta, 
Tapi harta dia itu lah...dia memang pandai masak.
So harta itu ajelah yang dia boleh bagi untuk puaskan hati anak2 dia.

Gambar rendang mak memang tak sempat ambik sebab nya aku penat gila.
Malam tu aku buat kuah laksa ikan 6 kilo.
Nasib baik suami aku yang cerewet tapi baik tu tolong.
Esoknya sambung masak lagi, tengahari terus siap2 and layan tetamu and cuci2 bagai.
So ni je yg ada..
gambar bekasssss hehehehe

Pandai2 la korang memikior dalam tu ada rendang, nasi dagang, laksa and agar2 merah zaman Uji rashid dengan Rafeah Buang.
Ada tetamu datang cakap "Makcik, agar2 ni teringat saya zaman dulu. Best!"

Tak lupe, pesen aku bekas kuih raya dari ujung meja ke ujung meja. Kalau tak penoh memang tak sah.

No comments:

Post a Comment