Thursday, March 20, 2014

Kisah kenangan dengan mak mentua


Kat Kampung Jef (Usben) bila ada kenduri kawen
Kebiasaannya a nite before bersanding akan ada makan2 dan kugiran
Mostly majlis akan tamat pada pkul 2-3 pagi.
So 1 day tu aku macam malas la nak pergi
Sebab pergi lepas Isyak tu time makan2 memang la best
Tapi nak menunggu sampai ke 1 pagi tu mata memang sangap la wei
So tinggallah aku dengan mak mentua je kat rumah time tu
Umah ni kalau masok aje kawasan kampong adalah rumah pertama yang ko akan jumpa
Pastu lebih 1/2 km baru jumpa umah jiran. Itupun ditutupi semak dan kebun.
Kira tak nampak la rumah jiran lain dari rumah my usben
Selepas adik beradik termasok suami pergi ke kenduri tu yang memang  jauh ke dalam kampong tempatnya dan signal hp pun kadang kaput
Suasana dalam rumah bertukar menjadi sunyi.
Sebab MIL aku jenis tak banyak cakap
Akupun tak tau kenapa aku berani betol haritu duduk berdua je dengan mak mentua.
Lagipun dia cakap dia tak sihat nak follow, so aku pun rasa malas so baik aku temankan dia aje and let the sisters go sebab depa bukan selalu dapat merasai entertainment.
Lain la aku, jiwa aku nak layan kugiran sampai pagi memang aku tak gemar la.
Tapi waaaa kira kau berani ya Mekya?? **Clap..clap..clap….

Umah ni dah la belakang kebun getah,
Selepas kebun getah is sungai
Kira kat belakang rumah memang totally gelap.
Usben kata pergi sekejap aje
But knowing them memang tak la sekejap
Harus pukul 2 pagi balik
So, akupun layan tengok tv kat living hall
Mak mentua cakap nak masok tido dalam bilik.
Ah sudah!
Aku sorang2 la ni kat depan.
Umah besor okeh.
Maka channel ditukar kepada channel katun.
Kasi ceria sikit malam yang sunyi.
Tak lama tu aku tertido kot
Sekali tersedar aku tengok mak mentua berdiri tengah rumah dengan bantal dengan selimut .
Dia cakap dia terkejut sebab terpegang benda lembik sejuk atas katil
Omaigoddd….apekah itu?
Dia cakap tak mungkin ular la
Ok takpe….
MIL pun baring la kat tengah rumah tu.
Akupun sambong tengok tv dengan mata layu
Masa tu dalam pkul 12.30- 1 malam kot
Tak lama tu dengar bunyi bumbung ada benda berjalan
Sudah ketahuan tu angkara biawak komodo
Dan bunyi anjing menyalak kat kebun getah
Itupun ku fikir dalam hati “oh! maybe Johnny & Mary nampak Baalipbaya”
Nak sedapkan hati.
Tapi….yang tak menahan nye tu,
Bila aku pusing ke belakang,
Aku tengok mak mentua tido terbujur siap kelubung satu body kau!!
Mak aihh!!!
I is very the seram…terus akupun kelubung jugak smpai tetido.
Sedar2 usben kejutkan aku bangun tido masok dalam bilik.
Jam pukul 2 pagi macam tu.

BTW,
Aku tak kene kaco hantu pun sebab berjaya tertido mati
So itu antara pengalaman aku dengan MIL la
Lepas2 ni aku memang la kene follow usben dengan family member yang lain ke kenduri smpai pagi sebab MIL dah tak ada dah

BTW, aku sekarang nak ilangkan mengantok bekenduri smpai 2-3 pagi, dalam beg aku pastikan ada coffee dlm tin, kacang dengan asam.
Kalau tidak aku memang sangap muka nak tido kat kenduri kawen orang.

Maklomlah aku jenis tido awal.

No comments:

Post a Comment